Dobre vs. złe połączenia

piątek, lipca 10, 2015


Dziś postanowiłam powrócić do tematu zdrowia. Chce Wam przedstawić połączenia produktów, które mogą mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie. Przeważnie nie wymaga to dużo zachodu a jeśli może sprawić, ze posiłek będzie bardziej wartościowy to dlaczego z tego nie skorzystać ? Lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak uważam. 
Oto kompozycje składników, które lubią ze sobą "współpracować":
  • WINOGRONA + JABŁKA = lepsze krążenie
Kombinacja kwercetyny zawartej w jabłkach i katechin znajdujących się winogronach daje w efekcie silne działanie przeciwzakrzepowe. Zmniejsza się lepkość płytek krwi, a przez to krew krąży bardziej wydajnie i szybciej dostarcza do organizmu potrzebne składniki. 
  • SIEMIĘ  + SOS SOJOWY = ochrona przed chorobami
Izoflawony zawarte w sosie sojowym i lignany występujące w siemieniu lnianym powstrzymują rozwój komórek rakowych i przeciwdziałają chorobom sercowo - naczyniowym.
  • ŁOSOŚ + BROKUŁY = zapobieganie starzeniu się
Sulforafan jest przeciwutleniaczem występującym w brokułach. W połączeniu z selenem zawartym w rybach jest trzynastokrotnie bardziej skuteczny w walce z wolnymi rodnikami.
  • AWOKADO + WARZYWA = lepszy wzrok
Awokado w połączeniu z innymi warzywami sprawia, że organizm może przyswoić nawet 4 razy więcej luteiny i 13 razy więcej b-karotenu niż zwykle. 
  • BROKUŁY + CYTRYNA = koniec stresu
Witamina C zawarta w cytrynie pomoże wchłonąć żelazo i magnez, które znajdują się w brokułach w wyniku czego nastrój się poprawi a stres zmniejszy.  
  • OLIWA + POMIDORY = zdrowe serce
Flawonole zawarte w pomidorach będą się lepiej wchłaniały gdy będziemy je gotować z oliwą z oliwek. Flawonole chronią serce przed chorobami i przeciwdziałają infekcjom. 
  • SZPINAK + GREJPFRUT = brak kaca
Żelazo zawarte w szpinaku będzie się lepiej wchłaniało w obecności grejpfruta. Gromadząc w organizmie zapas żelaza unikniemy konsekwencji picia alkoholu.

POŁĄCZENIA, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ

  • ŚWIEŻY OGÓREK + POMIDOR 
Ogórki zawierają enzym askorbinazy, który rozkłada cząsteczki witaminy C i unicestwia jej dobre działanie.
  • JAJKA + ZIEMNIAKI
Szczawiany, które znajdują się w ziemniakach hamują przyswajanie wapnia i żelaza z jajek.
  • RYBY MORSKIE + KAPUSTA
 Zarówno kapusta, kalafior, brukselka czy rzepa zawierają tzw. subst. wolotwórcze, które ograniczają przyswajanie jodu i sprzyjają powstawaniu niedoczynności tarczycy. Jak wiadomo ryby są jedynym naturalnym źródłem jodu. 
  • DROŻDŻOWE CIASTO + MOCNA HERBATA
Liście zaparzanej herbaty uwalniają duże ilości garbników, a te działają silnie na błonę przewodu pokarmowego, ograniczając wchłanianie białek i wiążąc niezbędne minerały. Garbniki niszczą też, drogocenną w drożdżach, witaminę B1, odpowiedzialną za prawidłowe działanie układu nerwowego.


Może znacie inne dobre połączenia lub zestawienia, których należy unikać w swoim jadłospisie ?


Podobne wpisy

4 komentarze

Google+