Przekaz i odbiór czyli co słyszymy gdy słuchamy ?

środa, lipca 22, 2015



Mówią, że mowa jest srebrem a milczenie złotem. Dziś chciałabym zając się tą pierwszą częścią zdania a dokładnie komunikacją. Zanim zaczęłam chodzić na warsztaty dla rodziców to przyznaje się szczerze, że nie przywiązywałam uwagi do tego w jaki sposób formułuje zdania. Myślałam nad tym co mówię ale niekoniecznie w jakiej formie. Jak się okazuje ma to ogromne znaczenie. Jednak szczegółowo o tym w kolejnym wpisie.
Dzisiaj chce się skupić na zagadnieniach zawartych w tytule. Jeśli choć trochę Was zaintrygowałam to zapraszam do dalszej lektury. Za chwile wszystko okaże się jasne.

Niemiecki profesor Friedman Schulz von Thun - psycholog, ekspert w dziedzinie interpersonalnej i intra-personalnej uważa, że każda wypowiedź niesie ze sobą jednocześnie wiele informacji, które można umieścić na czterech płaszczyznach, z których każda posiada swoje znaczenie psychologiczne :

  • płaszczyzna rzeczowa - zwykle występuje jako część komunikatu wypowiadana wprost. Na poziomie rzeczowym, mówimy zazwyczaj o faktach. Nasza wypowiedź zawiera informacje dotyczące tego : jak, gdzie, kto, co, kiedy.
  • płaszczyzna apelu - to mówienie o tym czego naprawdę chcesz i potrzebujesz, to poziom próśb i oczekiwań. Zawiera się na pytaniach nie wprost : Czego od ciebie oczekuje ? Do czego chce cie nakłonić ?
  • płaszczyzna ujawniania siebie - to poziom opinii,myśli i ocen. Ta część komunikatu mówi o obecnym stanie jego nadawcy, niezależnie od tego czy on sam chce to prezentować czy nie.
  • płaszczyzna relacji - w komunikacji pojawia się tuż po poziomie rzeczowym, ponieważ werbalizując konkretne fakty, wypowiadamy je określonym tonem głosu, dobierając odpowiednie słowa, korzystając przy tym z mimiki i gestów.

Okazuje się również, że nie tylko nadajemy komunikaty czteropłaszczyznowo, ale tak samo je odbieramy, co F.S von Thun określa umiejętnością słyszenia czworgiem uszu. 
Co zatem słyszymy ? 
  • Ucho rzeczowe - odbiorca skupia się na faktach, zadaje rzeczowe pytania, ustala, poprawia i sprawdza. Często zadaje pytania o to jakie są dane, liczby, czego dotyczy przekaz. Nie rzadko takie pytania stawia również sobie, a nie tylko nadawcy komunikatu.
  • Ucho apelu - odbiorca koncentruje się na życzeniach, czyta miedzy wierszami, często traci swój punkt widzenia, może czuć się zdominowany.  Jest to ucho najbardziej wrażliwe na naciski.
  • Ucho ujawniania siebie - nastawione diagnostycznie, skupia uwagę odbiorcy na komunikacie "ja" swojego partnera i reaguje na nie. Osoba i sprawy odbiorcy schodzą na dalszy plan.Odbiorca docieka jakie uczucia i motywy kryją się za konkretnymi słowami.
  • Ucho relacji - tutaj odbiorca jest wyczulony na sposób w jaki nadawca się do niego zwraca, jak wyraża to, co o nim myśli.
Poniżej załączam test, w którym możecie sprawdzić jakie ucho jest Waszym dominującym. Nie bez powodu mówi się, że ile osób tyle interpretacji. Jak się okazuje każdy może usłyszeć komunikat innym uchem.

Test ucha dominującego

Postaw się kolejno w sytuacji pracownika, matki, chłopca, pani i pana domu. Zapisz odpowiedź, której byś udzielił, zastanów się co każda z tych osób  miała na myśli formułując swoją  wypowiedź.


1. Dyrektor  mówi do Ciebie – ubierającego się pracownika „Pan wychodzi?” 
Odpowiadasz :
a) Niestety nie mogę zostać
b) Wczoraj pracowałem po godzinach i nie rozumiem pana obiekcji
c) Widzę, że jest pan zdziwiony
d) Tak, właśnie się ubieram

2. Twoja córka oznajmia na patrzącą kanapkę, którą sobie przygotowałeś /aś „Ta kanapka ma 500 kalorii”
Odpowiadasz :

a) Martwisz się o moje zdrowie

b) Wiem,  ale i tak ją zjem

c) Uważasz, że jestem za gruby/ a

d) Masz racje, 500 kalorii to rzeczywiście sporo



3. Zapraszasz dziewczynę do kina, ona pyta „Jak długo będzie trwał ten film?”

Odpowiadasz :

a) 125 minut
b) A  co, boisz się  że nie wytrzymasz tak długo w moim towarzystwie ?
c) Dlaczego pytasz ? Nie lubisz długich filmów ?
d) Kończy się późno, ale odwiozę  Cie do domu

4. Żona wchodząc do domu mówi : „Jestem dzisiaj okropnie zmęczona”
Jako mąż myślisz sobie :
a) Uważa, że ja to nie jestem zmęczony jak wracam z pracy
b) Pracowała dzisiaj wyjątkowo długo
c) OK. To ja dzisiaj zrobię kolacje i położę dzieci spać
d) Musiała mieć dzisiaj strasznie ciężki dzień  !

5. Proponujesz gościowi kawę. Gość odpowiada „Nigdy nie pije kawy po południu”
Myślisz sobie :
a) Nie ma sprawy. Zaraz podam herbatę
b) Dba o swoje zdrowie
c) A  ja pije codziennie i nie widzę w tym nic złego
d) Aha.  Po dwunastej  ani trochę kawy


A
B
C
D
1
Ap
Rel
Us
Rze
2
Us
Ap
Rel
Rze
3
Rze
Rel
Us
Ap
4
Rel
Rze
Us
Ap
5
Ap
Us
Rel
Rze

Przewaga odpowiedzi :
Ap - masz szczególnie wrażliwe ucho apelowe 
Us - masz szczególnie wrażliwe ucho ujawniania siebie
Rel - masz szczególnie wrażliwe ucho relacyjne
Rze - masz szczególnie wrażliwe ucho rzeczowe

Po dzisiejszej lekturze wiemy w jaki sposób przekazujemy komunikat i w jakiej formie mamy tendencje go odbierać co osobiście wyjaśnia mi szereg swoich zachowań podczas różnych rozmów. 
Dobrze jest komunikować się w sposób świadomy. Oto pierwsza część informacji.
Niedługo przygotuje wpis na temat tego "Jak nadawać komunikat aby był zrozumiany?" Tutaj już typowo  o relacji rodzic - dziecko. Jednak ze swoich obserwacji widzę, że na poziomie dorosły - dorosły te metody również będą skuteczne.

P.S Moim najbardziej wrażliwym uchem jest apelowe.
Jak to jest u Was ?
 Odkryliście jakąś nową wiedzę o sobie ?

Podobne wpisy

0 komentarze

Google+